Els millors films del 2012

S’acaba l’any i a LA CASA DE VIDRE hem volgut fer resum de les millors estrenes de l’any. Pel·lícules estrenades aquí durant aquest 2012 i que més impacte han tingut en nosaltres. No ha estat fàcil i moltes pel·lícules malauradament s’han quedat fora. Hem prioritzat les pel·lícules de les que hem parlat al programa i sobretot, pel·lícules que la gran majoria ha vist, per tenir major consens. Segurament cadascú de nosaltres faria la llista molt diferent però, en definitiva, aquestes són les millors pel·lícules del 2012 per LA CASA DE VIDRE:

10. THE YELLOW SEA (Na Hong Jin): Hi han molts factors que fan d’aquesta pel·lícula una de les més importants del cinema coreà en els últims anys. Na Hong Jin ens porta un thriller social neorealista on la violència, a diferència del seu anterior film THE CHASER, triga més en arribar. Però quan esclata, ho fa en unes proporcions descomunals. El ritme trepidant de les escenes d’accions, la violència crua i el seu duo protagonista l’han situat en el punt de mira de Hollywood i, merescudament, es va fer amb ovacions durant la seva projecció a Cannes. La posada en escena, però, és la veritable protagonista del film.

The Yellow Sea

9. MÁTALOS SUAVEMENTE (Andrew Dominik): El director de EL ASESINATO DE JESSE JAMES POR EL COBARDE ROBERT FORD (2007) ens presenta aquest cop una pel·lícula neo-noir on dos delinqüents lluiten per sobreviure enmig d’un paisatge urbà devastat pel tsunami de la crisis financera. Però tindran la mala sort de molestar a les persones equivocades i un brutal Brad Pitt serà el sicari encarregat de posar les coses al seu lloc. MÁTALOS SUAVEMENTE és un thriller estilitzat que utilitza la paraula com a arma i no pas les escasses (però brillants) escenes d’acció. Dominik ens mostra el fracàs del sistema, que agonitza lentament mentre de fons sentim discursos dels presidents Bush i Obama.

Mátalos Suavemente

8. ARGO (Ben Affleck): Un magnífic thriller polític amb aires del millor cinema dels 70 que consolida a Ben Affleck com a director a tenir en compte. Affleck ens regala una intriga constant que inclús es permet algunes dosis d’humor. Aquesta història d’una falsa pel·lícula de serie B creada per rescatar ostatges americans a l’Iran ens porta un relat honest d’herois silenciosos i personatges ben traçats, que busquen sobreviure en un món hostil i cada cop més gris moralment.

Argo

7. TAKE SHELTER (Jeff Nichols): TAKE SHELTER, la segona pel·lícula de Jeff Nichols, aborda de forma apassionant una temàtica tant de moda aquest 2012 com és la fi del món. En aquest cas, Nichols usa l’apocalipsi com a metàfora de la inquietud pròpia del món en crisis que ens ha tocat viure. Un món on l’angoixa ha arrelat de forma crònica a l’interior de les persones. Aquest és el cas del protagonista del film (memorable paper de Michael Shannon) que veurà com aquesta obsessió va creixent com un monstre fins a veure’s totalment desbordat, posant en risc tots aquells que l’envolten. TAKE SHELTER ens ofereix un intrigant relat de tempo pausat, molt ben construït, i definitivament mereix estar entre el millor del 2012.

Take Shelter

6. LA INVENCIÓN DE HUGO (Martin Scorsese): 5 Òscars avalen a una cinta que reivindica la màgia del cinema tot mesclant magistralment la innovació del 3D amb l’esperit dels pioners del Setè Art con Mèlies. Una història de superació en el París dels anys 20, que agrada tant a joves com a adults i que mescla perfectament diversos gèneres. L’ús del 3D és formidable, potser el millor en tot el que portem de tecnologia. A la cinta aquesta tecnologia no és només una excusa estilística, sinó una eina dramàtica que ajuda a construir el relat. L’èxit del film confirma que Scorsese no ha caigut de l’Olimp dels directors.

La Invención de Hugo

5. EL CABALLERO OSCURO: LA LEYENDA RENACE (Christopher Nolan): L’èpica conclusió a la saga de Batman en mans d’un director que ha sabut donar un toc fresc i psicològic al superheroi.  Tot i haver deixat el llistó molt alt després de EL CABALLERO OSCURO, la conclusió té tots els ingredients necessaris per un èxit assegurat: un enemic respectable, un muntatge trepidant que ens brinden escenes memorables i un final molt superior al d’altres trilogies. Tot i ser una pel·lícula amb imperfeccions, Nolan ha aconseguit renovar el cinema de superherois i ha marcat un abans i un després amb les futures sagues de herois.

El Caballero Oscuro: La Leyenda Renace

4. SHAME (Steve McQueen): Amb HUNGER Steve McQueen ens havia presentat la degradació i desconstrucció del cos humà. Amb SHAME ho fa amb l’ànima humana. Fassbender interpreta a un addicte al sexe que manté una sèrie de trobades sexuals a la ciutat de Nova York per tal de fugir del seu infern particular. Mentre que la pel·lícula no s’endinsa en cap trama concreta, sí que s’endinsa en la pell del seu personatge, sense necessitats d’explicar el perquè de la seva afició, sinó plantar-nos en mig de la seva psique. És probablement el millor paper de Fassbender fins el moment. Amb una direcció subtil i elegant, és una pel·lícula que es queda clavada a la ment.

Shame

3. LOS VENGADORES (Joss Whedon): El blockbuster  clàssic definitiu. Entreteniment pur i dur d’aire lleuger i sense pretensions que confirma una política planificadora excel·lent de Marvel i és sens dubte la millor translació de l’esperit evasiu dels còmics. El guió i la direcció de Whedon són excel·lents, marcant-se una part d’acció amb un espectacular pla-seqüència i mesclant perfectament les peces d’acció essencials amb la construcció de personatges. Era molt fàcil, amb un plantejament tant potent, cometre erros i decebre a tothom, però no ha estat així. LOS VENGADORES surt victoriosa de totes les seves batalles. I sense oblidar aquell gran “Hulk, Smash”.

Los Vengadores

2. MOONRISE KINGDOM (Wes Anderson): Wes Anderson ens presenta un film d’una gran sensibilitat que suposa un clar pas endavant en la seva filmografia. Per fi l’estètica pop que el caracteritza actua subordinada al relat i enriqueix el seu discurs tan particular. La pel·lícula ens convida a reviure les emocions del primer amor a través de tons pàl·lids, música vintage i el fetitxisme propi del director, que ens presenta un món on els adults actuen sovint de forma infantil i on els nens es veuen forçats a madurar. Això si, amb una amargor molt menys dissimulada sota l’aparença naive dels seus films anteriors. MOONRISE KINGDOM és una magnífica pel·lícula sobre la pèrdua del paradís particular de la infància, envaït pel gris univers dels adults.

Moonrise Kingdom

1. SKYFALL (Sam Mendes): La cinta que realment suposa el veritable reboot de Bond. Amb Skyfall, la saga torna en plena forma i a les arrels i essència del personatge i de la saga en general: un bon malvat, una bona caracterització dels personatges i unes estilitzades seqüències d’acció, descartant la pauta que havia marcat CASINO ROYALE i QUANTUM OF SOLACE. Sam Mendes demostra que coneix bé l’univers i l’atractiu del mític agent secret del MI6. Tot sent conscient de la importància dels 50 anys de la saga, agafa tots els seus elements, els sacseja i els prepara per fer un restart de la franquícia amb vistes als nous temps. De les cendres del Bond passat, esdevé el Bond futur. No és només la millor pel·lícula de James Bond, sinó el millor film de l’any, el més potent, el que més ens ha entretingut i aquell que marcarà el patró de les properes cintes d’acció.

Skyfall

Anuncis

5 responses to “Els millors films del 2012

  1. Retroenllaç: Tràiler de Mud | La Casa De Vidre·

  2. Retroenllaç: Tot llest per BOND 24…i amb Penélope Cruz de noia Bond! | La Casa De Vidre·

  3. Retroenllaç: Zona Crítica: 12 Años de esclavitud | La Casa De Vidre·

  4. Retroenllaç: Els millors films de 2013 | La Casa De Vidre·

  5. Retroenllaç: Els millors films del 2013 | La Casa De Vidre·

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s