Avui és el dia del patró d’Irlanda, Sant Patrici. Un dia especial, celebrat a quasi tot el món. Vaja, si més no a tots els pubs del món. Irlanda serà una illa petita amb poc més de 5 milions d’habitants però és innegable que la seva cultura i idiosincràsia és celebrada a molts recons del món. És un país que cau simpàtic, la veritat. A més, l’impacte de la emigració irlandesa en països de parla anglesa és tant gran que en un país com Estats Units, per exemple, hi viuen més de 35 milions de persones amb ascendència irlandesa. De retruc, això ha fet que la presència d’actors i directors irlandesos així com de pel·lícules amb llaços a Irlanda sigui molt alt al cinema americà i britànic. La tradició de Sant Patrici mana vestir de verd i no deixar de tenir una cervesa a la mà en tot el dia. Si pot ser birra tintada de verd, millor. I sinó que sigui Guiness almenys. A LA CASA DE VIDRE, hem volgut dedicar el St. Patricks’s de 2016 des del prisma cinèfil i per això us presentem una llista variada d’algunes de les millors pel·lícules irlandeses o ambientades a Irlanda. Happy St. Paddy’s!:

BROOKLYN

L’única d’aquesta llista actualment en cartellera i probablement el motiu més de pes per a incloure-la. Malgrat el títol novaiorquès i ser escrita per un anglès (Nick Hornby) aquesta és una pel·lícula “irish” cent per cent: la història d’una jove emigrant que deixa l’illa per a buscar una nova vida a Amèrica. Una tornada puntual a casa la farà replantejar el que sent, decidir-se entre dos amors i trobar el seu veritable lloc al món. Nominada a millor pel·lícula en els darrers Oscars, BROOKLYN té un guió preciós a més d’unes bones actuacions dels irlandesos Saoirse Ronan –curiosament el seu primer paper interpretant una irlandesa– i Brendan Gleeson. Dirigeix el també irlandès John Crowley, que va debutar al 2003 amb INTERMISSION, que podria estar perfectament en aquesta llista. Una divertida comèdia que mescla crim, amor i penúries, amb uns joves Colin Farrell, Cilian Murphy i el sempre gran Colm Meany

THE COMMITMENTS / CAFÉ IRLANDÉS / LA CAMIONETA

the commitments 2

A aquesta trilogia molt irlandesa d’inicis dels 90 se la coneix com la “Barrytown Trilogy”. Tres exitoses adaptacions de tres novel·les de l’escriptor Roddy Doyle que segueixen diferents membres dels Rabitte, una família nombrosa de classe treballadora del Dublín dels 80/90. LOS COMMITMENTS és segurament la millor de les tres, dirigida per Alan Parker, segueix les aventures del fill de la família que tracta de fer un grup de música de Soul que es trenca a les portes de l’èxit. Per la història la seva gran banda sonora i aquell “Mustang Sally” que vam recordar fa uns anys en un article molt musica. CAFÉ IRLANDÉS I LA CAMIONETA van ser dirigides per Stephen Frears. La primera ens explica les repercussions familiars i socials que té un embaràs sobtat d’una de les filles mentre que la segona –més divertida– ens explicava les desventures del pare, que s’associa amb un amic a l’atur per portar una camioneta de Fish and Chips. Si voleu empatxar-vos de costumisme urbà irlandès, aquesta és la vostra trilogia.

THE GENERAL

John Boorman, director de grans films com DELIVERANCE, EXCALIBUR o EL SASTRE DE PANAMÁ, firmava al 1998 aquest interessant thriller/biopic sobre una fascinant figura real del món criminal irlandès: Martin Cahill, un lladre que va aconseguir durant dècades ser odiat i perseguit a parts iguals per la policia i per l’IRA. Un personatge de barri carismàtic, líder d’una banda i que era pare de dues famílies diferents amb dues germanes, amb les que mantenia una relació polígama. Boorman va guanyar el premi a millor director al Festival de Canes per aquesta pel·lícula on sobretot destaca un gran Brendan Gleeson, sens dubte, un dels millors actors irlandesos de les últimes dècades. També tenim a Jon Voight amb un discutible accent irlandès. Com a curiositat, un parell d’anys després, la mateixa història va ser portada al cine amb Kevin Spacey de protagonista a CRIMINAL Y DECENTE però amb resultats clarament inferiors.

EL HOMBRE TRANQUILO

tumblr_nlbkmaimCn1qbmmu7o1_1280

No podia faltar a la llista la pel·lícula de John Ford que més ha fet per idealitzar la vida irlandesa d’antany, amb tots els tòpics possibles que hi tinguin cabuda. John Wayne és un americà que retorna al poble irlandès on va néixer. Allà xocarà amb la bona gent del poble i poc a poc s’enamorarà d’una preciosa noia pel-roja que li posarà difícil, a l’estil irlandès, com no. La pel·lícula més bucòlica d’un John Ford que es mirava des d’un punt de vista nostàlgic i reconciliador les seves arrels irlandeses. Per a la història quedarà la bellesa d’una Maureen O’Hara que ens enamorava a tots, fotografia en un esplèndid color anys 50 que va guanyar l’Oscar.

MICHAEL COLLINS

No, no estem parlant del pub irlandès de Sagrada Família, sinó del biopic oficial sobre l’heroi de la independència irlandesa, que va protagonitzar Liam Neeson al 1996. Dirigida per Neil Jordan, un dels millors directors irlandesos dels últims 30 anys just després de l’èxit d’ENTREVISTA CON EL VAMPIRO. Un bon biopic de manual,amb grans actors com Neeson, Ian Hart, Aidan Quinn, Stephen Rea, Alan Rickman i inclús Julia Roberts provant això de fer accents. Una gran producció a l’alçada d’una figura història que va acabar la seva vida amb tragèdia i que no està exempta dels seus detractors. Val la pena mencionar també altres pel·lícules ambientades a Irlanda de Neil Jordan com DESAYUNO EN PLUTÓN o la colpidora CONTRACORRIENTE.